Vanliga frågor och svar
Välkommen till vår kunskapsbank!
Allmänt
Vad är Bostadsregistret?
Bostadsregistret är en digital marknadsplats för förstahandshyresrätter. Här kan du söka bostäder från hyresvärdar över hela Sverige.
Vad kostar det?
Bostadsregistret är gratis att använda för dig som söker lägenheter.
Vad är BankID?
BankID är en säker och vanligt förekommande metod för att bekräfta din identitet digitalt. Att använda BankID är kostnadsfritt.
Hur gammal behöver jag vara för att skaffa ett konto på Bostadsregistret?
Du behöver vara minst 18 år.

Uthyrning

Vilka hyresvärdar är anslutna?
Vi har anslutna hyresvärdar från hela landet och utbudet förändras kontinuerligt. Du kan söka på aktuellt bestånd för respektive ort på vår hemsida.
Hur fungerar det med påskrift av hyresavtal?
Hyresvärden kan välja att skicka avtalet till dig digitalt som du signerar med BankID.
Kan jag kontakta hyresvärden direkt?
För att uthyrningsprocessen ska bli så smidig och rättvis som möjligt sker all förmedling via Bostadsregistret.
Hur lång är uppsägningstiden på lägenheterna?
Uppsägningstiden bestäms av respektive hyresvärd och framgår i annonsen eller avtalet, vanligtvis 1–3 månader.
Varför tar ni en kreditupplysning?
Det görs för att säkerställa betalningsförmåga enligt hyresvärdens villkor.
Ansökan
Kan jag ha en medsökande?
Ja, det går utmärkt att söka lägenhet tillsammans med en annan person. Ni skapar varsin profil och kan därefter koppla ihop era konton.
Hur många lägenheter kan jag söka?
Du kan söka max fem lägenheter samtidigt. För att söka fler behöver du först dra tillbaka ansökan på någon av de du redan har sökt.
Går det att göra en mer personlig ansökan?
Förutom uppgifter kring sysselsättning och inkomst kan du även ladda upp bild, bifoga personligt brev samt ange detaljer kring husdjur och liknande.
Hur vet jag om och när jag blir kallad till lägenhetsvisning?
På ditt konto under ”Intresseanmälningar” kan du följa processen för alla lägenheter du har sökt. Blir du kallad till visning informerar vi dig även via mejl.
